• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Diverse frågor om skuldsanering och min situation

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej alla, har läst runt lite här och ställt lite frågor i olika trådar men kanske kan sammanfatta situationen här för att få bäst tips.

Träffade min nuvarande sambo 4-5 år sedan. Hon hade dåligt jobb, var underbetald och blev psykiskt nedbruten. Vi flyttade ihop och jag fick ta den ekomomiska bördan. Under några år så hade hon svårt att få jobb, hon började istället plugga men det visade sig sen att hon vantrivdes med det och försökte söka jobb igen. Fick ett vikariat på några månader och sen svårt att få heltidsjobb. Först nu i höstas fick hon ett riktigt jobb med stabil lön men då har det redan gått flera år där jag tvingats ta lån och krediter för att det ska gå runt och sen som alla vet drog räntorna i väg och nu är situationen som den är.

Har runt 8-900k i privatlån. En del av detta (kanske 150k) var för renovering av bostadsrätt men nu har den gått ner i värde så om jag skulle sälja så skulle det vara +- 0 eller gå back. En person jag pratade med i kommunen som jobbade på rådgivningen sa på telefon att hon EJ tror att man kan få sanering om man äger sitt boende men i mitt fall så skulle det ju inte hjälpa att sälja i och med ingen vinst...

Ska träffa kommunens skuld och budgetrådgivare inom nån vecka och gå igenom allt.

Jag undrar lite hur jag ska tänka. Ska jag ta mötet och sen se om det ens är värt att söka sanering? Kommer det ens gå? Senaste lånet var ett samlingslån våren 2023 men har haft krediter som jag betalat av med hjälp av föräldrarna som jag nyttjat igen under hösten för att jag inte går runt. Det är inga NYA lån alltså.

Jag går back varje månad pga alla räntor och olika lån.

1 Hur gör man när man "släpper" lånen om det är det som är det enda att göra? Många är på autogiro, kan man stoppa dem?
2 Finns det nån nackdel med att släppa lån, låta dem gå till Kronofogden och sen EJ bli beviljad sanering? Förutom att man får en betalningsanmärkning? Kan man inte betala så kan man inte tänker jag men jag vet inte hur det drabbar en i övrigt att låta skulderna gå dit.
3 Samlingslånet är förutom bolånet det enda som sambon är medlåntagare till. Jag vill om jag söker om sanering att bara jag drabbas och inte hon. Ska jag då släppa alla lån förutom samlingslånet? För om den går till Kronofogden kanske hon får anmärkning med?
4 Får troligen ett jobberbjudande på ett nytt företag. Tjänsten är säkerhetsklassad och de kommer ta upplysningar. Just nu har jag inga anmärkningar men vad sker om jag får det senare under året? Sparken? Vet nån hur det brukar funka i såna fall? Vet inte ens om det är värt att byta jobb nu även om jag skulle få några tusen till i månaden då det ändå inte "räcker" för att gå runt.
5 Som nämnts innan har jag en leasing med 3 mån uppsägningstid och några sa att det kanske gör att man ej blir beviljad. Tyvärr behöver jag bil där jag bor. Ska jag säga upp den och be sambon ta en leasing istället, kommer detta vara "bättre" för mig om jag ska ansöka om sanering?

Just nu vet jag inte om jag ska försöka ta det nya jobbet som har lite högre lön, låna lite mer från föräldrarna (de har inte obegränsat att ge ut tyvärr) och försöka kriga på eller om jag bara ska ge upp och låta allt gå till Kronofogden och söka sanering.

Om nån har input eller feedback skulle det uppskattas.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Om du släpper, var beredd på att det blir inget över. Troligen får du inte behålla leasing. Även om du släpper bara en, så kommer de ta alla dina pengar från lönen förutom ”existensminimum” dvs boende och mat.

Det är lättare att få behålla en gammal bil utan värde än att behålla leasing. De kommer inte ta din leasingbil men du kommer inte ha pengar kvar att betala den.

Det är svårt att ge några konkreta råd utan en lista över krediter, deras storlek och räntor.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
1. Man slutar bara betala att innebär att man släpper lånen, det går att stoppa autogiro som inloggad i banken. Jag gjorde så att jag öppnade ett nytt sparkonto och hade pengarna där under lång tid efter jag släppte. Om det lånet med minst månadskostnad låg på 700kr i månaden på autogiro så hade jag aldrig över 699 på lönekontot. Behövde jag tillfälligt mer så förde jag över till betalkonto bara någon minut innan jag skulle betala.

2. Utom betalningsanmärkning så finns det ett par nackdelar. Blir det utmätning kan dom sälja ditt hus, bil etc för att betala på skulder. Får ni löneutmätning så får dras allt utom existensminimum från lönen per automatik från arbetsgivare för att betala på skulderna. Delvis om du blir nekad skuldsanering.

3. Får du inledande skuldsanering eller skuldsanering så får du inte betala på samlingslånet, hon kommer ensamt få betala allt. Det blir olagligt för dig att betala på samlingslånet. Enligt lag får man inte välja att gynna en borgenär med skuldsanering. Däremot de 5 månaderna fram till inledande om du blir beviljad så kan du betala allt vad tyglarna håller för att undlätta för sambon om du blir beviljad. Blir det utmätning/löneutmätning kommer du ändå inte ha råd med amortering.

4. Vet inte

5. Vet inte vad som händer med bilen. Finns ganska många okända faktorer här som spelar in. Är det leasing så skulle jag gissa att det är en nya bil som du får göra dig av med. Men om du måste ha bil så är det förmodligen inga problem att skaffa en bil för 15.000 som kan rulla mellan A och B
 

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
1. Man slutar bara betala att innebär att man släpper lånen, det går att stoppa autogiro som inloggad i banken. Jag gjorde så att jag öppnade ett nytt sparkonto och hade pengarna där under lång tid efter jag släppte. Om det lånet med minst månadskostnad låg på 700kr i månaden på autogiro så hade jag aldrig över 699 på lönekontot. Behövde jag tillfälligt mer så förde jag över till betalkonto bara någon minut innan jag skulle betala.

2. Utom betalningsanmärkning så finns det ett par nackdelar. Blir det utmätning kan dom sälja ditt hus, bil etc för att betala på skulder. Får ni löneutmätning så får dras allt utom existensminimum från lönen per automatik från arbetsgivare för att betala på skulderna. Delvis om du blir nekad skuldsanering.

3. Får du inledande skuldsanering eller skuldsanering så får du inte betala på samlingslånet, hon kommer ensamt få betala allt. Det blir olagligt för dig att betala på samlingslånet. Enligt lag får man inte välja att gynna en borgenär med skuldsanering. Däremot de 5 månaderna fram till inledande om du blir beviljad så kan du betala allt vad tyglarna håller för att undlätta för sambon om du blir beviljad. Blir det utmätning/löneutmätning kommer du ändå inte ha råd med amortering.

4. Vet inte

5. Vet inte vad som händer med bilen. Finns ganska många okända faktorer här som spelar in. Är det leasing så skulle jag gissa att det är en nya bil som du får göra dig av med. Men om du måste ha bil så är det förmodligen inga problem att skaffa en bil för 15.000 som kan rulla mellan A och B
Vem bestämmer om det blir utmätning? Blir man tvingad till det i så fall?

Så här ser det ut.

1706602399492.png
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Vem bestämmer om det blir utmätning? Blir man tvingad till det i så fall?

Så här ser det ut.

Visa bilaga 3828
När du inte fullfölja dina betalningar kommer skulderna till Kronofogden. Dom har i uppgift att driva in skulden och bestämmer om du ska ha skuldsanering efter ansökan, utmätning eller löneutmätning. Man blir tvingad till det och KFMs beslut är ungefär likställt med en dom i tingsrätt.
 

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
När du inte fullfölja dina betalningar kommer skulderna till Kronofogden. Dom har i uppgift att driva in skulden och bestämmer om du ska ha skuldsanering efter ansökan, utmätning eller löneutmätning. Man blir tvingad till det och KFMs beslut är ungefär likställt med en dom i tingsrätt.

Aha, så en nackdel är att de kan tvinga en till löneutmätning vilket jag inte vet så mycket om men av det jag läst på forumet är det inte lika trevligt som sanering där man bara behöver lida i 5 år om jag förstår det rätt.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
En tanke jag får direkt är ju att om du kan betala av Amex 2 så blir det 800 mer per månad ”över”.

Hur mycket minus går du varje månad?

Vilket är det gemensamma samlingslånet?
 

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
En tanke jag får direkt är ju att om du kan betala av Amex 2 så blir det 800 mer per månad ”över”.

Hur mycket minus går du varje månad?

Vilket är det gemensamma samlingslånet?
Det varierar lite för att många månader är det nått extra, bilskatt eller liknande.

Så kanske 10-15k i dagsläget. Därför det inte funkar att bara lösa Amex-korten även om det är en bit på vägen.

Det gemensamma är Morrow.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 785
Mottagna reaktioner
1 020
Poäng
867
Aha, så en nackdel är att de kan tvinga en till löneutmätning vilket jag inte vet så mycket om men av det jag läst på forumet är det inte lika trevligt som sanering där man bara behöver lida i 5 år om jag förstår det rätt.
Löneutmätning är inget du kan välja. Det blir löneutmätning då skulderna hamnar hos KFM och ska drivas in om du inte löser det på annat sätt.
Leasing är nackdel inför skuldsaneringsansökan. Du får nog räkna med avslag pga denna. El så får du själv betala kostnaden med ditt förbehållsbelopp men det är mindre troligt. Du ska ju ha gjort allt du kan själv först för att betala och få ner dina kostnader.
 

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Löneutmätning är inget du kan välja. Det blir löneutmätning då skulderna hamnar hos KFM och ska drivas in om du inte löser det på annat sätt.
Leasing är nackdel inför skuldsaneringsansökan. Du får nog räkna med avslag pga denna. El så får du själv betala kostnaden med ditt förbehållsbelopp men det är mindre troligt. Du ska ju ha gjort allt du kan själv först för att betala och få ner dina kostnader.
Ok men är det skillnad om leasingen är på sambon? Eller om hon betalar den?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp